Oppskriften Som Gjør At Jeg Får Tid Til Å Være Både Super Mom, “Verdens beste” Kjæreste, Markedsføringsninja Og Helt Enkelt Bare Stine

Det er ingen hemmelighet at gründerlivet er mer enn bare 8-16. Men så var det jo nettop «noe mer» jeg var på jakt etter da jeg hoppet av fulltidsstillingen og satset for meg selv midt i mammapermisjonen. Men hvordan sjonglerer jeg alle disse ballene som livet slenger min vei? Hvordan får jeg tid til å være supermamma for mine to små, ha tid til å pleie kjærligheten med mannen i mitt liv, bygge business og sikkerhetsnettet for meg og min familie – samtidig som jeg skal få tid til å bare være Stine? Tid til å gjøre de små tingene for meg selv, som gjør at jeg føler meg bra. Vil du vite mitt “secret weapon”?

Min (not so secret) oppskrift begynner med lister. Oh yes, du kan legge til planleggingsninja i stillingsbeskrivelsen min. Jeg må rett og slett strukturere opp dagene mine, lage en plan og holde av tid til alt jeg skal rekke. For det er jo ikke sånn at jeg kan pause familielivet fordi businessen har en hektisk uke. Barn skal fôres og underholdes, det skal både leveres og hentes i barnehagen, hunden skal luftes og heimen skal være sånn noenlunde på stell. Og det samme gjelder andre veien. Jeg må ha tid til å bygge businessen min, samtidig som jeg gjør alt annet. Legg til en mann som også er gründer i miksen – og kaoset er komplett. Det er slettes ikke umulig, og du vil bli overrasket over hvor mye du faktisk kan få presset inn i døgnets 24 timer om du lager deg et kick-ass system for det. Inkludert tid til en ansiktsmaske eller et glass vin, noen ganger begge deler, simply because you want to!

Så hvordan gjør jeg det?
Jeg deler opp livet i 3 kategorier. Business, Familie og Stine.

I kategorien business finner du naturligvis alt som har å gjøre med firmaet mitt. Det er livesendinger, kundeoppfølging, SoMe, møter, strategi og planlegging… u name it. Alt med business går inn under denne fanen, og alle ukens deadlines og møter noteres.

I familie-fanen finner du alt med hus, barn, hund og kjæresten. (Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen  ) Her legger jeg inn alt fra henting/ levering i barnehagen, aktiviteter eller sosiale happenings som barna eller hele familien skal på, veterinærbesøk, middagsplanlegging, når vaskehjelpen kommer (oh yes, den biten outsorcer jeg uten et snev av skam!), tannlegetime eller frisør for barna, datenights med kjæresten (både hjemme og ute), julegaveshopping og alt annet familierelatert som måtte
dukke opp. Alt skal ned.

Og så kommer vi til Stine fanen. Ikke den mest fulle av de tre, men en fane som jeg har skjønt at er viktig for å holde kropp og sjel i sjakk – så vel som å sikre god gjennomføring i de andre fanene. Her legger jeg inn trening, mine egne frisørbesøk, fiksing av negler om jeg ønsker det, venninne-tid, spa-kveld og alt annet som har med bare meg å gjøre. Her kan du også legge inn hvis du har et kurs du går på eller en hobby du vil få tid til. Jeg har for eksempel begynt med hagearbeid, i form av min egen frukt- og grønnsakshage på terrassen. AND I LOVE IT! Har jeg en litt tung uke (som vi alle kan ha fra tid til annen) så er det ofte her du finner meg. Lite visste jeg at dette skulle bli min go-to greie når jeg trengte et avbrekk, men her står jeg altså. Midt blant agurker, sitrontrær, chiliplanter og hold deg fast – VANNMELON! Jepp, du hørte riktig. Jeg dyrker egen vannmelon. (Mer om akkurat den biten her…)

Hvis du vil ha ting gjort må du skrive det ned

For å få til alt dette så må jeg sette av tid til det på listen min. Når jeg setter opp min to-do liste for uken så fyller jeg først inn de «faste» punktene i hver kategori. Deretter ser jeg på hva som står på agendaen min under «business». Har jeg live sendinger den uken? Legger det inn. Har jeg oppfølging av kunder? Legger det inn. Skal jeg ha en lansering snart? Setter av tid til å jobbe med det. Så blokkerer jeg av tid i kalenderen for familie-tid. For jeg har èn klar regel og den lyder som følger – fra barna hentes i barnehagen og til de er lagt for kvelden så er jeg SUPERMOM og ingenting annet! Den tiden er hellig. Min mann og jeg bytter på legging, så ofte har jeg kanskje tid til business eller egentid da – men så lenge barna er våkne er det de som er i fokus og alle skjermer logges av. På den måten får jeg vært tilstede, og vi har zen i heimen. I den grad det er mulig med ‘zen’ når du har to små barn under 3 år. Men det er en annen sak.

Poenget mitt er at all denne tiden, som er faste innslag i kalenderen din, opptar tid. Dette er tid du rett og slett ikke får brukt på noe annet, og ved å blokkere kalenderen blir det også veldig tydelig NÅR du bør sette av tid til andre viktige gjøremål. Hvis ikke jeg setter av tid til businessen min, så kommer det brått en annen tidstyv og stjeler den tiden. Hvis ikke jeg gjør frisøren eller neglene til en prioritering – så skyves det lenger ned på listen. Også kan man spørre seg selv om negler og frisør er viktig? Nja, kanskje ikke livsviktig – men det får meg til å føle meg vel, og når jeg føler meg vel så presterer jeg bedre. Ergo så er det en prioritering hos meg, som må inn i kalenderen på lik linje med alt annet. Så gjelder det å legge disse timene til tider der det ikke er smekkfullt på de andre listene.

Sier du til deg selv at «kanskje jeg skal trene i morgen tidlig», så lar du det være opp til dagsformen å avgjøre om du faktisk skal gjøre det. Og jeg tør nesten å garantere at i flere av tilfellene så frister det mer med noen ekstra minutter under den varme dynen. Kjenner du deg igjen? Har du derimot lagt det inn i kalenderen din som en fast vane, så blir det lettere å holde den. Og der du har noen ledige tidspunkter fletter du inn andre ting du har lyst til å gjøre. Hvordan får jeg tid til datenight midt i uken? Jeg kutter ut TV-titting og prioriterer tid med mannen min. Hvordan får jeg tid til SPA-kveld? Kanskje jeg gjør det mens mannen legger barna, eller hvis han har en livesending eller er opptatt med noe annet en kveld. Alt handler om prioriteringer, og hvis du lager deg en oversikt over alt som er viktig for deg i løpet av uken, så blir det mye lettere for deg å prioritere tid til akkurat det. Så tar det kanskje litt lenger tid å pløye igjennom den TV-serien, men se på alt annet du får utrettet i mellomtiden! Og nei, du behøver ikke kutte ut TV tittingen hvis det gir deg masse påfyll – men da prioriterer du det i stedet for å bruke tiden på noe annet, og det kan det være greit å være bevisst på.

Nå er jeg spent. Hvordan strukturerer du opp dagene dine? Har du en fast plan eller tar du ting litt på sparket? Legg igjen en kommentar under eller hopp over til min Instagram og send meg en DM. Jeg gleder meg til å høre hva du tenker!

// Stine

More from stinebustillo

Nei, du trenger ikke en SoMe strategi…

En av de største feilene jeg ser gründere og bedrifter gjøre i...
Read More

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *