Noen enkle grep til selgende tekster på Sosiale Medier


Det finnes ingen fasit på hva eller hvor mye du bør skrive, men det er noen enkle hovedpunkter som det kan være greit å følge. I alle tekstene du skriver bør du vurdere om det finnes noe unødvendig som du kan ta vekk, for vi liker korte, enkle tekster på digitale plattformer. For å nå flest mulig lesere med en salgsutløsende effekt og størst grad av deling i sosiale medier, gjelder korte artikler med rundt 500 til 1000 ord. Du kan selvfølgelig ha tyngre artikler også, men jo mer kort og konsist du klarer å holde det – jo større engasjement vil du oppleve. 

I begge tilfeller gjelder følgende liste for en selgende tekst:

  1. Begynn med følelser og appelér på den måten til leseren
  2. Fortell hvorfor leseren skal lese det du har skrevet
  3. Lov noe tidlig i teksten, som du avslører senere
  4. Bruk mange adjektiver og superlativer, og da mener jeg mange
  5. Still spørsmål som leseren kan besvare
  6. Bruk virkelige mennesker og sitater
  7. Velg én ting å skrive om, og hold deg til det
  8. Fortell historier, og tenk eventyr (Innledning, Hoveddel, Avslutning)
  9. Bruk fakta og tekniske detaljer
  10. Bruk du, for å snakke direkte til leseren
  11. Krev at leseren må gjøre eller mene noe
  12. Oppsummer alt i én setning til slutt

Til slutt vil jeg legge til at du bør snakke med den samme stemmen hele veien. Er stemmen empatisk, bestemt, morsom, overbevisende, nedlatende eller en annen spesiell holdning? For å finne ut hvilken stemme du har, er det enkleste å definere en personlighet. 

Happy writing!

// Stine

More from stinebustillo

Visuell strategi med farger

Farger lokker frem følelser i oss mennesker, enten vi vil eller ikke....
Read More

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *