Hvorfor bør du ha en markedsplan?

Enten du er gründer og driver eget firma, eller du jobber i en større bedrift, så er markedsplanen noe du må forholde deg til. Den er en del av din overordnede businessplan, og tar for seg markedsføringsmål som du skal nå i løpet av det kommende året eller for en gitt periode. Her planlegger du markedsføringen din fra A-Å slik at du har god oversikt over hva som skal gjøres, når det skal gjøres og til hvilken pris. Markedsplanen bør inneholde hvilke budskap og temaer som skal kommuniseres, og kan også med fordel inneholde detaljer om hvilke kanaler som skal benyttes til å spre budskapet. 

I din overordnede businessplan fører du inn målsetninger om ønsket omsetning, hva det eventuelt skal investeres i og planlagte utgifter. Her settes det også gjerne et markedsbudsjett – som er de pengene du har til å bruke på f.eks. markedsføring. Denne posten er det som legger grunnlaget for din markedsplan, og når du har satt mål for hvor du ønsker å komme med markedsføringen allokerer du de pengene du har til rådighet. Når du lager markedsplanen skal du påse at den støtter opp om de målene du har satt deg i din (eller bedriftens) markedsstrategi, og at den er i tråd med bedriftens langsiktige fokus. Markedsplanen er altså ikke alle de spesifikke målene dine for det kommende året, men hvordan du skal jobbe med dem i markedssammenheng. 

En markedsplan trenger hverken være lang eller veldig omfattende, men den må inneholde konkrete mål for markedsføringen (både delmål og hovedmål), kostnader forbundet med disse og når du skal ha oppnådd målene. Det vanligste er å dele opp markedsplanen i 12 kalendermåneder. Den inneholder alt fra kampanjer og promoteringer, strategi for sosiale medier, planlagte annonseringer og andre eventer som skal skje i bedriften. Til syvende og sist skal markedsplanen underbygge bedriftens stategier, sikre salg og vekst, og hjelpe deg med å nå de målene du har satt deg.

Sikre “best practice” I det kommende året

Vi lager ofte markedsplaner basert på analyse av markedet og resultatet av tidligere aktiviteter. På den måten kan du sette mål og strategier for det du ønsker/behøver å oppnå basert på historikk. Når du lager en markedsplan er det også lurt å ha fjorårets KPI-er og tall tilgjengelig, slik at planen din blir realistisk. Ved å inkludere disse tallene blir det også lettere å måle suksess og lønnsomhet av tiltakene. Årsslutt er en super tid for å evaluere året som har gått og planlegge det neste. Hvilke suksesshistorier sitter du på? Notér ned hva som har fungert og konkrete ting du gjorde, slik at du kan implementere dette i dine fremtidige planer. Gå også igjennom ting som ikke presterte like bra, slik at du kan lære av det. Ved å gjøre denne analysen sikrer du at du viderefører bedriftens «best practice», og legger grunnlaget for en god markedsplan og nye suksesshistorier for det kommende året. 

Husk at markedsplanen er «levende». Det vil si at ingenting er hugget i sten, og at du kan gjøre justeringer underveis i året dersom du ser behov for andre tiltak. Men du bør være obs på at alle justeringer kan påvirke de øvrige punktene i planen din. Viktigst av alt er likevel at du husker hvem du gjør dette for: Kunden. Ha alltid kundereisen i bakhodet når du lager en markedsplan, slik at du sikrer godt og relevant innhold, positive opplevelser og fornøyde kunder. 

Sitter du med en gründerspire i magen, eller har du kanskje allerede startet din egen business med planer om å ta den til neste nivå i 2021? Da er markedsplanen noe du bør fokusere på akkurat nå, hvis du ikke allerede har gjort det 🙂

// Stine

More from stinebustillo

Usikker på hva slags online kurs du kan lage? Her er 54 ideer!

Å lage online kurs er ikke så vanskelig som folk tror. Ofte...
Read More

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *