INNHOLDET SOM FUNGERER I DAG

Sosiale medier er i endring, måten vi bruker sosiale medier på er i endring, og det har skjedd mye endringer i de forskjellige sosiale mediene. Spesielt de siste månedene. Så hva er forskjellen på innholdet som gjør det bra i dag, kontra innholdet vi er vant til å poste? Og tenker du over dette når du planlegger innholdet til kanalene dine?

De siste 6 månedene har preget oss alle, på den ene eller den andre måten. Veldig mange har fått en endret måte å være på, og en endring i måten vi konsumerer innhold.  Vi har også blitt ekstremt var når det kommer til å ta vare på vår egen mentale helse. Vi ser bl.a. at trenden for å trykke «unfollow» har gått betraktelig opp. I dag slutter vi, meg selv inkludert, å følge langt flere kontoer enn vi gjorde for bare noen måneder siden. Vi er mer bevisste på hvilke kontoer som gir oss noe positivt, og hvilke som ikke gjør det. Så hvilket innhold er det egentlig som fungerer i dag?

EGO-KONTO vs. DEN NYE TRENDEN

La oss se på et eksempel. Ta den klassiske «ego kontoen» som vi er vant med fra tidligere – den gamle klassiske bloggen med fokus på forfatteren. «Her er mitt liv. Mine barn. Mine ting. Min makeup. Mine måltider. Mine greier». Dette er en type konto som er relativt ego-fokusert, med et ego-fokusert type innhold. En type innhold som flere og flere mister interessen for. Whats in it for me?

Kontoer som følger den nye trenden har mer fokus på deg som følger. «Her er tips til deg. Her er det jeg kan hjelpe deg med. Her er noe kult og inspirerende du kan gjøre/se. Her er et råd fra meg til deg. Jeg har laget en humoristisk video til deg som kanskje får deg i godt humør. Osv.» Denne type konto handler om å opplyse, lære bort, underholde, inspirere og hjelpe andre mennesker. Vi ser at disse kontoene fortsetter den vanlige vekst trenden nettop fordi det her er følgerne som er helten, og ikke du selv. Fordi du gir følgerne dine verdi.

 

GI INNHOLD MED VERDI I STORIES

Det samme gjelder Stories. Bruk Stories til å fortelle historier eller lære bort noe. Gi verdi til følgerne dine, og en grunn til å klikke seg inn på nettop din story. Du kan fint blande inn noe personlig for å gi et innblikk i ditt liv og la de bli kjent med deg «behind the scenes», for vi handler mer og mer fra personlige brands og liker å bli kjent med personen bak tastaturet. Men uten morsomt, lærerikt eller inspirerende innhold så slutter vi å se på storyen din. Og etter hvert som vi begynner å avslutte dine stories fordi de ikke lenger er interessante eller gir oss noe, så vil Instagram registrere dette og vise færre av dine stories til disse følgerne. Når Instagram registrerer at folk ikke lenger er interessert i innholdet ditt, tenker de gjerne fort at dette vil gjelde flere – Og vipps så synker synligheten din totalt sett. 

Så uansett hva du som bedrift gjør, enten det er Stories, TikTok, Reels eller innlegg i feeden din – la følgerne være helten. Du er guiden og inspirasjonskilden, men det er de som har hovedrollen. Da vil du oppleve at de blir hos deg, og at de engasjerer seg.

Tenker du bevisst på dette når du planlegger innholdet til dine kanaler? Begynn i dag – så garanterer jeg at du snart vil merke forskjellen. Masse lykke til – og tag meg gjerne slik at jeg kan like og heie på deg!

// Stine

More from stinebustillo

Verdens enkleste produktivitets hack!

Føler du deg noen gang fanget i «tidsklemma», med en eviglang to-do...
Read More

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *