INSTAGRAM HAR SLUPPET REELS!

Men hva er egentlig Reels? Må du forholde deg til det? ... og hva er min vurdering etter noen uker med testing?

First things first, og det store spørsmålet «alle» stiller seg nå; 
Må du forholde deg til Instagram Reels? Det korte svaret på det er JA. Bedrifter, bloggere, influencere og absolutt alle personlige merkevarer som er der ute bør sjekke ut Reels, og TikTok, med èn eneste gang.

Instagram Reels ble lansert i begynnelsen av august i over 50 land, og som vanlig rullet de ut funksjonen uten å varsle på forhånd. Kort fortalt så er «Reels» Instagram og Facebook sin versjon av TikTok. For de av dere som ikke kjenner til det er det en app der man legger ut korte video-snutter på 15-60 sekunder, gjerne med musikk, kul redigering og masse andre kule effekter. TikTok har vokst i en voldsom fart det siste året, og nå vil Facebook og Instagram ha en del av kaken. Vi ser at flere merkevarer og influencere nå aktivt går over til TikTok, og det forsøker Instagram å begrense. De prøver ikke nødvendigvis å lage en ny type TikTok, men de prøver å lage en versjon som er nok TikTok til at vi blir værende hos dem. 

Instagram Reels er altså korte 15 sekunders videoer der du kan legge på musikk, tekst og en rekke andre effekter. Det kan minne litt om Instagram Stories, men tanken er at det skal være en type content som skal leve alene. I Story funksjonen er det gjerne flere sammenhengende klipp, der vi deler ting fra dagen vår både som film og bilder. På Reels deles et litt raskere og mer informativt innhold. 


Men vent nå litt?! Er ikke TikTok bare for dansende 16 åringer? Blir Reels det samme?


Før du slår ideen helt fra deg vil jeg ta deg litt tilbake i tid. Husk at Facebook til å begynne med var laget for College studenter. De første som tok i bruk Instagram var 16 åringer som postet selfier og filmet alt de gjorde. Det var også tenåringene som bet på «Story» funksjonen først. For 1-2 år siden så man at tenåringene kastet seg over TikTok – nå ser vi at bedrifter og store merkevarer følger etter. Nettop fordi det er denne typen innhold vi trekkes mot.

Etter hvert ser vi at snittalderen på disse appene øker, og mange steder dobles. Det samme kommer til å skje med både TikTok og Instagram Reels. Mark my words. Ekstremt mange kule bedrifter og merkevarer kommer nå til å ta i bruk Instagram Reels, så hvis du spør meg? Start ASAP! Både med Reels, og med TikTok.


Du har kanskje fått med deg at TikTok har vært ute i en del hardt vær i det siste? De er allerede bannlyst i India, Trump forsøker å bannlyse det i USA og Microsoft sier at de skal prøve å kjøpe det. Og jeg? Jeg er ikke helt sikker på hva som kommer til å skje. Det jeg derimot er sikker på er at den type innhold som vi er blitt vant til å se på TikTok, disse korte videoene på 15-60 sekunder med masse informasjon på kort tid, definitivt har kommet for å bli. Dette er en ekstremt avhengighetsskapende måte å konsumere innhold på, og personlig elsker jeg det! Per i dag bruker jeg faktisk mer tid på TikTok enn jeg gjør på Instagram. (Whaaaat?!) Kanskje dette endrer seg nå som Reels har kommet? Vi får se.

Instagram kommer til å prioritere DEG! 

Reels er Instagrams nye storsatsning, så om du lager innhold på Reels i dag kommer Instagram til å prioritere deg! For dette er innholdet de ønsker fokus på nå. Dermed har du også en mye større sannsynlighet for å nå ut til et kjempestort publikum i forhold til det du har med vanlige poster og med Instagram Stories. Hvor kult er ikke det?! Det er fortsatt ikke alle brukere, hverken i Norge eller de øvrige landene, som har fått funksjonen. Jeg anbefaler uansett at du går inn og oppdaterer appen din – så er du i alle fall sikker på at du har gjort alt du kan for å få tilgang. 


Men hva skal du lage? Det er ikke uten grunn at jeg nevner TikTok sammen med Reels. Siden Reels fortsatt er ganske ferskt finnes det ikke like mange videoer å ta inspirasjon fra, som det gjør på TikTok. Jeg anbefaler deg å sjekke TikTok for å lære deg hvilken type innhold som fungerer. Det er veldig annerledes enn Instagram. Mindre polert, raskere, morsommere og litt råere enn det vi er vant med på for eksempel Stories eller feed. Så gå inn på TikTok for å få inspirasjon til hvordan du kan bruke det til din bedrift, blogg eller nettside. 

Min take på det hele? Helt ærlig – som TikTok fan er jeg ikke kjempeimponert over Reels. Foreløpig. Den har begrensede redigeringsmuligheter i forhold til det TikTok har, og færre effekter. Er det nok til at vi ikke kjenner behovet for å hoppe over til TikTok? Kanskje. Jeg tror ikke vi har sett det siste av TikTok , men jeg vet at Facebook og Instagram gjør en enorm satsing med Instagram Reels akkurat nå. Så vi kommer nok til å se mye oppdateringer fremover, som forbedret brukervennlighet og flere effekter.

Og du! Husk at nytt ikke trenger å være farlig. Bedriftene og merkevarene som var de første til å ta i bruk Facebook, Instagram, blogg og Snapchat sitter i dag og høster fruktene. Nå har DU muligheten til å bli en av de første, men da må du ta et aktivt valg. Så logg deg på og begynn å sett deg inn i Reels og TikTok! En god pekepinn er at der 16 åringene er i dag – hat det eller elsk det – er der 30 åringene kommer til å være på slutten av året 😉 

Nå er jeg nysgjerrig på å høre fra DEG! Har du testet Instagram Reels enda? Har du lyst til å lære mer? Skriv gjerne en kommentar i feltet under eller hopp over til min Instagram og send meg en DM om hva du synes. Jeg gleder meg til å høre dine erfaringer! …Og drister du deg til å lage en video blir jeg superglad om du tagger meg slik at jeg kan se og like 🙂  La oss vokse sammen!  

// Stine

More from stinebustillo

Nei, du trenger ikke en SoMe strategi…

En av de største feilene jeg ser gründere og bedrifter gjøre i...
Read More

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *