Mine aller beste tips til en knallstart på dagen!

La meg begynne med å si at jeg er et vaskeekte B-menneske! Jeg elsker å sove, og i min forrige jobb var jeg alltid 5 minutter for sent ute – til alt. Så hva har endret seg? Jeg begynte å innføre rutiner, og det har vært en skikkelig game changer for meg! Hvordan jeg starter og avslutter dagen min påvirker alt annet som skjer i livet mitt, og hvis jeg skal være produktiv og komme meg igjennom to-do listen er jeg avhengig av at alt er på stell.


Så la oss ta en titt på morgenrutinene som holder livet mitt på skinner. Det skal legges til at dette er ANNEN HVER DAG! Min mann og jeg deler nemlig på arbeidsoppgavene i Familien AS – med sjonglering av barn, barnehage og alt annet kaos som hører morgenen til. Dette gir begge tid til å gi bånn gass i egen business, samtidig som barna får vår fulle oppmerksomhet.

Annenhver dag har jeg altså mamma duty – som forøvrig starter kl 06.00. Da tar jeg meg av vekking, matpakker, morgenstell, eventuelle diskusjoner rundt dagens foreslåtte antrekk og kjøring til barnehagen. Og i mellomtiden sitter min mann innelåst på «kontoret». Out of sight, out of mind for barna. I alle fall nesten. På denne måten får den ene vært veldig effektiv, i stedet for at vi alle 4 tar del i en hektisk morgen. Jeg står fortsatt opp en time før barna for litt egentid og følger de samme rutinene fra 05-06, men mellom kl. 06.00 og 09.00 er jeg all in Mamma, på de dagene jeg har morgenskiftet. 


Morgenene med «barnefri» ser litt annerledes ut. 

Kl. 05.00 – Dagen min starter med et stort glass vann – gjerne med sitron. Allerede før dagen min er i gang vet jeg med andre ord at kroppen har fått påfyll med væske. Og det FØR første kaffekopp!

05.05. Kaffe!!!! og faglig påfyll!
Kaffe kaffe kaffe! Dette er mitt «fuel» – og for å fungere trengs det rikelig med det svarte gullet! Sammen med dagens første kaffe er det LESING som står på agendaen. Jeg leser minimum 10 sider om dagen i en fysisk bok (business eller personlig utvikling) – altså fag, ikke fiction. Og alltid før barna våkner. På den måten sørger jeg for faglig påfyll for hjernen, og det lar meg lese minimum 1 bok per måned! (I stedet for 3 stk den ene uken man har ferie :p ) Kult, ikke sant?!

05.20. Tid for bevegelse! 
Få i gang kroppen med stretching, yoga eller pilates. Vil du ha en skikkelig boost kjører du en hardere treningsøkt eller en løpetur ute. Whatever floats your boat! Poenget er å få i gang maskineriet. Bonusen er at du også er ferdig med treningen FØR du rekker å komme med unnskyldninger til hvorfor du er for sliten til å gjennomføre økten på slutten av dagen. Vinn vinn!

05.40. På tide å se ut som et menneske!
Ny kaffe med inn på badet. Dusj, et kjapt dykk i sminkepungen, på med klær og voila! Klar for å knuse dagen!

06.00 – Arbeidsdagen starter! Ny kaffekopp!
Jeg låser meg inne på kontoret samtidig som barna står opp, og starter med å sette meg 3 mål for dagen. De viktigste tingene jeg må få produsert. Å ha konkrete mål for hva du skal gjøre I løpet av dagen gjør det lettere for deg å gjennomføre dem. Vær obs på å ikke velge for mange – husk at du skal ha tid til å faktisk gjøre det også. Målene sørger for en produktiv dag der du kan stryke ting av to-do listen din, og ved å holde antallet lavt gir det deg samtidig rom for andre, uforutsette ting som måtte dukke opp. For vi vet alle at de kommer.


Deretter kommer noen faste punkter:

Braindumping

For å tømme hodet for unødvendig «støy» kjører jeg en braindump og skriver ned ALT jeg kommer på. Det kan være ideer til business, ting jeg må kjøpe til barna, folk jeg må kontakt eller mailer som skal sendes. På denne måten får jeg tømt hodet, og unngår at disse tankene opptar kapasitet når jeg skal konse om mine 3 viktigste mål for dagen. 

Kaffe Kaffe Kaffe!

(Kan man ta det intravenøst?)

Sjekker mail og meldinger

Yes. Jeg venter altså med dette til jeg har kommet ordentlig i gang med dagen. Sjekker du mobilen på sengekanten risikerer du at en melding som popper opp tar fokus bort fra alt du skal ha unnagjort den første timen, og du kommer skjevt ut fra start. De færreste ting brenner så mye at det ikke kan vente en time. Det er heller ikke kjempemange som har rukket å sende ut mail på denne tiden av døgnet uansett 😉

En god og næringsrik frokost,

For å komme i gang. Det kan være grøt, smoothie, avocado toast – fyll in det DU liker, men sørg for å få i deg noe som gjør at kroppen har noe å gå på i løpet av dagen. Dette er også et perfekt tidspunkt for mer kaffe 😉


… Now it’s time to kill it! Full fart fremover, punkt for punkt igjennom dagens to-do liste.


Kl. 12.00 – Arbeidsdagen er over!
Du tenker kanskje at det har rablet for meg nå, men jeg er helt seriøs. Tenk deg selv: Om du hadde 6 timer uforstyrret – hvor mye hadde du ikke fått gjort da?

I «vanlige» jobber har vi som regel 7,5 timers arbeidsdager. Men inkludert i dette er 30 minutters lunsj, og x antall turer til kaffemaskinen med kolleger. Ved min kaffemaskin er det hverken kø eller skravlesyke folk. For ikke å snakke om alle gangene i løpet av dagen som man blir avbrutt av kolleger som «bare trenger 5 minutter». Dette gir meg altså kjempegod tid til å jobbe effektivt og bli ferdig med alt jeg skal før de med «vanlige» jobber har rukket å si “lunsj”. Det synes jeg faktisk er ganske awesome! Det hender jo så klart at jeg legger noen møter til midt på dagen, eller jobber videre med brainstorming rundt nye business ideer – men alt jeg MÅ gjøre har jeg fått inn før klokken 12. Alt etter dette er ren bonus.


Har du noen faste morgenrutiner, så vil jeg veldig gjerne høre om dem! Legg gjerne igjen en kommentar og fortell meg hva det er som gjør DIN morgen! Hvis du ikke har rutinene på plass enda – kanskje du ble inspirert til å legge inn et par selv nå? 

Lag deg en magisk dag!

// Stine

More from stinebustillo

Nei, du trenger ikke en SoMe strategi…

En av de største feilene jeg ser gründere og bedrifter gjøre i...
Read More

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *