Onlinekurs – en miniguide!

Den siste tiden har jeg opplevd et ekstremt økende fokus på digitale produkter. Jeg tenkte derfor å dele en kortversjon av en av mine favoritt strategier for å utvikle og lansere nettop dette. Jeg har også lagt ved et av mine eksempler på hvordan en salgsside for et online kurs kan se ut! Håper dette kan være til nytte – eller inspirasjon <3


1. FINN DIN LØNNSOMME NISJE

Dette er din kundebase, gruppen med mennesker som du skal selge til. Din ideelle lønnsomme nisje vil mest sannsynlig ligge et sted i midten av din kompetanse, dine interesser og et eksiterende marked.

Vurder følgende:

  • Er idèen din ‘digital-vennlig’?
  • Er det nok konkurranse i markedet? Konkurranse betyr at det allerede finnes betalingsvilje.
  • Er nisjen din stor nok? Vi elsker å ‘nisje ned’, men noen ganger kan vi gå for langt. Vurder hvor stort ditt potensielle marked er, og vurder å åpne det litt opp.
  • Har nisjen din vekstpotensiale? Velger du en kortsiktig nisje, og utvikler produkter og tjenester til kunder kun basert på alderen eller situasjonen de er i akkurat nå? Hva skjer når publikumet ditt utvikler seg i fremtiden? Hvordan kan din business og dine produkter vokse sammen med kundene?


2. DEFINER DIN KUNDEAVATAR

Noen starter med å definere kjønn, alder, bosted osv. – men jeg liker å starte med drømmer og utfordringer. Svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke utfordringer står kunden ovenfor? Hva hindrer dem fra å nå målene sine?
  • Hva tenker de på om kvelden? Hva gjør dem urolige og usikre? Hva er de redd for?
  • Hva drømmer de om? Hvilke liv ønsker de seg? Hvem ser de opp til?
  • Hva er viktig for dem? Hva setter de høyest? Hvilke verdier har de?

Gå gjerne i dybden her. Definer hobbyer, hvilke media de konsumerer, hvilke SoMe kanaler de bruker og hvordan, osv. Vi må vite hvem vi snakker til. Når det er relevant kan du selvfølgelig legge til basis data som alder, kjønn, utdanning, familiesituasjon, bosted, jobb, inntekt osv.

Det har mange navn. Vi kan kalle det drømmekunden, idealkunde eller kunde avatar – men hovedsaken er at det lar oss fokusere på de riktige kanalene. Det hjelper oss å lage innhold. Det forbedrer salgsprosessen vår. Det tydeliggjør hvilke produkter og tjenester vi bør utvikle, og hvordan vi kan forbedre de vi allerede har.


3. FRA IDÉ TIL FERDIG PRODUKT

Basert på din kundeavatars drømmer og utfordringer, definererer du produktet som løser dette.

  • Lag en oversikt over ALT dine kunder må vite/lære for å oppnå resultater, og utdyp hvert eneste punkt. Dette er starten på hvordan ditt kurs/produkt vil se ut.
  • Definer hvilken type kurs du vil lage. Er det videobasert, kjøres det i en facebook gruppe, er det basert på e-poster og pdf’er, er det lydfiler eller er ‘kurset’ ditt rett og slett en e-bok?
  • Husk: Kurset ditt må ikke være videobasert. Det må heller ikke spilles inn helt ferdig før du lanserer, om du ønsker å pre-selge kurset ditt.


4. START MED Å BYGGE E-POSTLISTEN DIN

  • Lag en relevant og innholdsrik leadmagnet
  • Lag en enkel landingsside for denne leadmagneten
  • Lag en e-postsekvens som dine nye potensielle kunder mottar de neste 2-3 ukene for å bygge tillit, autoritet og dialog.

Du kan sjekke ut mailchimp, mailerlite, sendgrid, convertkit, sendinblue eller drip for å nevne noen.


5. VURDER OM DU VIL HOLDE WEBINARER FOR SALG AV KURSET DITT

Jeg anbefaler å holde live webinarer eller sendinger for kurs av en viss størrelse/pris. Derimot er det fullt mulig å lage et ‘lavpris’ kurs som hverken krever webinarer eller den store oppvarmingen for å selge direkte via ads, organisk via sosiale medier, igjennom affiliates og selvfølgelig til den voksende listen din.

Du kan holde webinarer via zoom, webinarjam, gotowebinar, webinarninja og mange flere. Et alternativ er også å holde webinarer live i en lukket facebookgruppe om du ikke ønsker å bruke en webinar plattform.


6. LAG EN LANSERINGSPLAN

  • Bestem når kurset ditt skal ha oppstart og når du skal åpne (og evt. lukke) for salg.
  • Lag en strategisk innholdsplan både for SoMe kanaler, blogg og e-postliste.
  • Lag en god salgsside for kurset (kanskje det viktigste)

Du kan bygge salgssider direkte i WordPress (sjekk ut optimizepress) om du ønsker det eller med en ‘landingsside bygger’ som Leadpages, AWeber, Unbounce, mailchimp og mange mange flere.

En god salgsside sjekkliste kan være:

  1. Forstår jeg hvem kunden er?
  2. Beskriver jeg målet til kunden min?
  3. Beskriver jeg utfordringene til kunden min?
  4. Snakker jeg ‘riktig’ språk?
  5. Beskriver jeg transformasjonen produktet mitt gir, kontra selve produktet?
  6. Tar jeg tak i potensielle innvendinger?
  7. Er teksten enkel å lese?
  8. Har jeg flere CTA’er?

(Hvis du lurer på hva en CTA er kan du lese om det her)


7. LANSERING

Det er ofte rett før dette punktet at mange stopper opp. Du blir redd for at det ikke er perfekt. Du ønsker å ta med dette og dette. Du ønsker en blogg først. En podkast. Flere følgere på instagram..

Mitt råd: Bli vant til å lansere uperfekt. Om ikke risikerer du å aldri lansere i det det hele tatt, eller at noen andre tar kundene dine.


Det er selvfølgelig mange veier til målet her, dette er bare èn av dem.
Ønsker alle gründere der ute en kick-ass uke videre – og om jeg kan hjelpe med noe så ikke nøl med å ta kontakt!

// Stine

More from stinebustillo

HVORFOR BØR DU HA EN MORGENRUTINE OM DU VIL HA SUKSESS I DET DU GJØR?

Vi hører stadig om det. Morgenfuglene. The 5 am club. Fordelen av...
Read More

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *